A Google Analytics alternatívái GDPR szempontból

Egy ideális világban, ha adott egy törvény vagy rendelet, akkor a cégek szolgáltatásaikat azoknak megfelelően fejlesztik és alkalmazzák. A gyakorlat azonban nagyon sokszor mást hoz, gyakran kivitelezhetetlen érdekellentétekkel, és a felhasználó csak kapkod, melyik kezébe is harapjon, kinek és milyen formán feleljen meg.

Nincs ez másképp a Google Analytics szolgáltatása esetében sem.

Az osztrák bíróság a NOYB panaszára határozatot hozott a Google Analytics használatával kapcsolatosan, amelyben megállapította, hogy a Google által az USA-ba irányuló adattovábbítások nem feleltek meg a harmadik országba történő adattovábbítással kapcsolatos GDPR-ben megfogalmazott követelményeknek.

Megoldást jelenthetne, ha a tech vállalat alkalmazkodna a rendelethez, így felhasználó nyugodtan élhetnének a szolgáltatással. A felhasználói oldalról pedig probléma, hogy a szolgáltatás olyan mértékben piacvezető, hogy ennek elhagyása piaci hátrányt, bevétel kiesést is eredményezhet. Mit tehet a felhasználó?!

Mivel a Google Analitycs szolgáltatás igen széles körben elterjedt európai országokban is, a felhasználók érdekében a CNIL ajánlásokat adott ki a weboldalakon használt analitikákra vonatkozóan.

CNIL ajánlások röviden összefoglalva:

• a felhasználókat tájékoztatni kell a nyomkövetések megvalósításáról, például az oldal adatvédelmi szabályzatán vagy a mobilalkalmazáson keresztül

• a követés élettartama egy olyan időszakra korlátozódjon, amely lehetővé teszi a közönség időbeli releváns összehasonlítását, például egy 13 hónapos időszak esetében történjen, és az új látogatások során nem hosszabbodik meg automatikusan az időtartam

• ezeken a nyomkövetőkön keresztül gyűjtött információk legfeljebb 25 hónapig tárolhatóak

• a fent említett élettartamot és megőrzési időszakot rendszeres időközönként felül kell vizsgálni, a feltétlenül szükséges mértékre korlátozva

• az adatok gyűjtése, feldolgozása és tárolása partnerenként függetlenül történjen; és

• a nyomkövetők teljesen függetlenek legyenek egymástól és bármely más nyomkövetőtől.

A CNIL összegyűjtötte azokat a megoldásokat, amelyek a GDPR 82. cikk szerint megfelelőek, így nyugodtan használhatók a #googledataananalytics helyett:
Analytics Suite Delta de AT Internet   
SmartProfile de Net Solution Partner 
Wysistat Business de Wysistat   
Piwik PRO Analytics Suite de Piwik PRO  
Abla Analytics de Astra Porta   
BEYABLE Analytics de BEYABLE   
etracker Analytics (Basic, Pro, Entreprise) de etracker  
Retency Web Audience de Retency 
Nonli de Nonli 
CS Digital de Contentsquare  
Matomo Analytics de Matomo  
Wizaly de Wizaly SAS  
Compass de Marfeel Solutions 
Statshop de Web2Roi   
Eulerian de Eulerian Technologies 

E mellett közösségi oldalak még az alábbi két alternatív lehetőséget említenek:

PLAUSIBLE      

FATHOM    

A valóságban azonban még igen kevesen tértek át bármely javasolt megoldásra. Érdekelne, van-e ezekkel kapcsolatosan bárkinek releváns tapasztalata? Illetve egyéb, a felsorolásban nem említett szolgáltatásra javaslata.

ICSA