Jöjjön a Metaversum, létezhet-e adatvédelem?

A THE WALL STREET JOURNAL mai cikkében David Uberti ezt a kérdést boncolgatja. Részletek a cikkből:

Jelenlegi formájában az internet olyan adatgyűjtésre támaszkodik, amelyet egyes kritikusok tömeges megfigyeléshez hasonlítanak. A technológiai vállalatok és a kutatók azon töprengenek, hogy a metaverzum vajon más lesz-e.

A Facebook Inc. névváltoztatása jelezte, hogy a játékok, irodai eszközök és egyéb szolgáltatások mögött álló vállalkozások egyre többet fektetnek be a kibertér következő formációjába. Az a céljuk, hogy összekapcsolódó közösségeket hozzanak létre, ahol a felhasználók digitális avatarok segítségével dolgozhatnak, játszhatnak és vásárolhatnak.

A metaverzum alapját képező infrastruktúra – virtuális valóság szemüveg és kiterjesztett valóságú szoftver– olyan adathalmazokra fog támaszkodni, amelyek megmutatják, hogyan lépnek kapcsolatba a felhasználók a környezetükkel a kitalált világokban, a digitális munkahelyeken, a virtuális orvosi rendeléseken és másutt – mondta Kavya Pearlman az XR Safety Initiative nevű nonprofit szervezet alapítója, a technológiák etikus fejlesztésének támogatója.

„A mozgásod, a járásod, a nézésed, a pupillatágulásod minden pillanatban információval szolgál a fejlesztőknek” – mondta.

Ezek a részletek hatalmas segítséget adnak a vállalatoknak a felhasználók tulajdonságainak kikövetkeztetésére, mondta Pearlman, dacolva a magánélet és a biztonság jelenlegi szabályaival a vállalati irányelveket védelme érdekében. Például azt mondta, hogy egy biztosítótársaság olyan információkat szerezhet, amelyek arra utalnak, hogy a felhasználónak egészségügyi problémái vannak, mielőtt a személy bármilyen fizikai változást észlelt, vagy orvoshoz fordult volna.

Néhány példa a cégek már elkezdett fejlesztéseiből: A Microsoft bejelentette, hogy új funkciókat vezet be a Teams irodai platform felhasználói számára, amelyek segítségével megbeszéléseket tarthatnak, cseveghetnek a munkatársakkal és együttműködhetnek a projekteken, testreszabott avatárként a digitális terekben. Az Nvidia grafikus chipeket gyártó cég egy saját együttműködési és szimulációs eszközcsomagot készít elő.

Augusztusban a Meta megkezdte a Horizon Workrooms nevű munkahelyi együttműködési alkalmazás nyilvános tesztelését. Mark Zuckerberg elmondta, hogy a vállalat évente milliárdokat költ a metaverzumhoz kapcsolódó innovációra, miközben a digitális hirdetési óriás igyekszik nagyobb online piactérré tenni magát.

Az adatvédelmi szakértők szerint a messzemenő és vitathatatlanul tolakodó adatfeldolgozás a kulcs az ilyen vállalatok hirdetésalapú üzleti modelljeiben.

Lehetséges, hogy a kormányoknak új törvényeket kell elfogadniuk, vagy frissíteniük kell a meglévő jogszabályokkal kapcsolatos iránymutatásokat, például az EU-nak GDPR-t, ha a metaverzum alapú adatgazdaság fókuszba kerül.

A Meta illetékesei azt mondják, hogy az ilyen technológiák fejlesztése során a biztonságot és a magánélet védelmét helyezik előtérbe, és hozzáteszik, hogy az általuk elképzelt dolgok nagy része akár egy évtizedet is igénybe vehet.

„Megvizsgáljuk a használati feltételeket, hogy az adatvédelmi szabályozások vagy a biztonsági funkciók megfeleljenek az új technológiáknak, és hatékonyan védjék az embereket” – mondta a szóvivő. A vállalat 50 millió dollárt ígért külső kutatóknak, akik a metaverzum adatvédelmére és biztonságára összpontosítanak, beleértve a Szingapúri Nemzeti Egyetemmel való együttműködést az adathasználat kivizsgálására. A Meta kiterjesztett és virtuális valósággal foglalkozó részlege, a Reality Labs külön-külön ad ki támogatásokat olyan témák tanulmányozására, mint a felhasználók hitelesítése és az új eszközökön és szolgáltatásokon keresztüli kibertámadások új formáinak észlelése. Idén két kutatócsoport kapott összeget a virtuális valóság fejhallgatói által használt szemkövető eszközök tanulmányozására.

Az emberek beléphetnek a metaverzumba, hogy megosszák tapasztalataikat, vagy olyan identitást öltsenek magukra, amelyre a való világban nem képesek – mondta, így a technológia mögött álló cégeknek egyedülálló ablak nyílik a felhasználók pszichéjébe.

„Az vagyok, aki lenni akarok a metaverzumban”

Szakértők szerint, akik más platformokon kommentelték a megjelent cikket, semmi baj sincs a vizualizáció ezen formájával, azt leszámítva hogy teljes mértékben felesleges, főként mert rossz okból ered, és a felhasznált adatok használati módja a személyekre nézve káros.

Az is komoly kérdés, hogy erre miért is költenek majd az emberek súlyos pénzeket.

Nekem erre mondjuk az az elméletem, hogy a mesterséges intelligencia következtében felszabaduló emberi kapacitásokat próbálják ezzel lekötni, illetve a fogyasztói társadalmat már nem lehet etikusan a fizikai világban fogyasztásra ösztönözni, így a legaddiktívabb formájában ez a virtuálisan világban korlátlan módon és valós korlátok nélkül terjeszthető ki jelenleg.

Hogy ehhez a törvények és az emberek hogyan fognak hozzáállni, az egyenlőre sokak számára kérdéses, de a témával érdemes napi szinten foglalkozni, mert ez már nem a távoli sci-fi, hanem napjaink valósága.

ICSA